Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Kundpsykologi och kommunikation

Kundpsykologi och kommunikation handlar om att dina köpare

Även när du jämför mäklararvode är kundpsykologi viktigt för att välja rätt klienter och rätt mäklare.

Kunder på samma sätt som människor är lika varandra på många sätt här visar jag hur man tänker.

Blir till exempel glada när de blir bemötta på ett bra sätt. Ännu gladare när de får uppskattning. Utan uppskattning fungerar inte vi människor. Tänk dig när du ska köpa en ny lägenhet då vill du också att alla dina frågor ska besvaras av mäklaren. Tänk dig när du hittar din drömlägenhet dessutom det är då som man ställer som mest frågor och vill ha svar på alla frågor.

Kunder och köpare blir förargade när de blir illa behandlade eller behandlade som om de inte fanns. För det finns inget värre än att känna sig som luft gör aldrig detta mot era kunder eller klienter.

Kunder är också olika varandra då vi alla är unika varelser

Vissa köpare kan vara lite ängsliga och vissa människor är säkra i sig själva. Andra är mera åt hållet ”risktagare” och vissa vägrar ta minsta lilla risk här i livet. En del köpare kanske har svagt självförtroende medan andra oftast litar på sig själva. De som litar på sig själva med bra självförtroende är de som också lyckas mest i livet.

Vill du verkligen köpa en lägenhet så finns det också olika banker du behöver vända dig till ett av dem är tex SEB.

Därtill har människor mer grundläggande skillnader då vi föds som olika individer. Tur att vi är olika och tur att ingen vill stöpas i samma ljus som man brukar säga om folk som är för lika.

»Döm aldrig människor hur olika de än är dig. Tur det att vi inte är kopior av varandra. Då hade denna värld varit mycket tråkig att leva i

Kundpsykologi och kommunikation

Detta är speciellt viktigt att du tänker på om din köpare har en personlighetstyp som är en annan personlighetstyp än den du själv har.

Här nedan ser du olika personligheter som vi behöver respektera

  • Extrovert
  • Introvert
  • Detaljinriktad
  • Möjlighetsinriktad
  • Uppgiftsinriktad
  • Relationsinriktad
  • Strukturinriktad
  • Improvisationsinriktad

Typiskt för den extroverte:

  • Liv och rörelse ger energi.
  • Pratar och tänker samtidigt.
  • Spontant.
  • Distraheras av omgivningen.
  • Rörlig mimik.
  • Kan ge för mycket information.

Lämna ett svar

Till startsidan